torstai 11. kesäkuuta 2020

Antti Aarnio: HSL vaikeuksissa

Korona kurittaa myös HSL:n joukkoliikennettä

Maaliskuun jälkeen joukkoliikenteen käyttö väheni luonnollisesti dramaattisesti. Samalla vähenivät lipputulot. Lipputulojen menetys tulee olemaan yli sata miljoonaa euroa vuonna 2020. Menoja ei ole pystytty samassa mittakaavassa vähentämään. Tänä vuonna tulojen menetys katetaan lainanotolla, mutta tulevina vuosina laina joudutaan maksamaan takaisin joku kuntien tuella tai lipputuloilla.  HSL on pyytänyt maan hallitukselta 100 miljoonan euron lisätukea joukkoliikenteen turvaamiseksi, hallitus on ei ole toistaiseksi antanut joukkoliikenteelle lisätukea. Ilman tukea HSL:n joukkoliikenne on vaikeassa tilanteessa lähivuosina.

Nyt toukokuussa ihmiset ovat vähitellen palaamassa joukkoliikenteen käyttäjäksi. Ollaan jossain määrin menossa kohti jonkinlaista uutta normaalitilannetta, mutta on epävarmaa, millainen uusi normaalitilanne on. Bussiliikenteessä siirryttiin kesäaikatauluihin jo huhtikuussa, lähijunaliikenteessä sama tapahtuu 14.6. ja metro- ja raitioliikenteessä on ollut toukokuun alusta käytössä sovellettu sunnuntaiaikataulu. Liikennemääriä seurataan ja kapasiteettia on jo osittain lisätty ja lisätään tarvittaessa.

Tilanne on joukkoliikenteen kannalta haastava. Joukkoliikenteen käyttöä on kehotettu välttelemään, mutta pidemmällä aikavälillä joukkoliikenne tarvitsee matkustajia, ihmisten luottamuksen joukkoliikenteen turvallisuuteen on palattava.  Syksyllä näemme, millainen tilanne pääkaupunkiseudulla vallitsee.

HSL:n hallituksessa on jatkettu pidemmän aikavälin suunnitelmien valmistelua. Monta vuotta valmistelussa ollut lähijunaliikenteen kilpailutus ratkesi toukokuun alussa ja seuraavat reilut kymmenen vuotta lähijunaliikennettä operoi tuttu VR. Kilpailutuksen avulla saavutettiin kuitenkin kymmenien miljoonien säästöt, joten kilpailutuksen voi katsoa olleen perusteltu.

Olemme käynnistäneet HSL:ssä visiotyön siitä, millaiseksi lippu-ja maksujärjestelmä tulevaisuudessa muodostuu. Tällä hetkellä matkakortilla olevat tiedot (kortin asiakastiedot, arvo- ja kausitiedot) on tallennettu tälle fyysiselle kortille.  HSL:n sovellusta käyttävien tiedot on tallennettu ”pilveen”. Tulevaisuudessa kaikki tieto tallennetaan internetin kautta pilveen.  Tavoitteena on harmonisoida liput kaikissa myyntikanavissa, eli matkustaja voi ostaa samat liput mistä kanavasta hän haluaa. Hinnoitteluratkaisut on tarkoitus päättää syksyllä 2020 ja uudet lipputuotteet syksyllä 2021.


Turvallisia joukkoliikennematkoja

Antti Aarnio
HSL:n hallituksen jäsen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti